marți, 18 mai 2021

Piata Agroalimentara și Distribuția Mărfurilor

Servicii de Depozitare, Desfacere si Transport



DISTRIBUTIA MARFURILOR 

1 Continutul, rolul si functiile distributiei marfurilor

Procesul de distributie reprezinta o componenta importanta a activitatii pe care agentii economici o desfasoara in cadrul pietei.

Termenul de distributie desemneaza ansamblul mijloacelor si al operatiunilor care asigura punerea la dispozitia utilizatorilor sau a consumatorilor finali a bunurilor si serviciilor realizate de catre intreprinderile producatoare.

Distributia reprezinta procesul prin care bunurile si serviciile sunt puse la dispozitia consumatorilor – intermediari sau finali – asigurandu –li-se acestora facilitatile de loc, timp, marime, potrivit cerintelor pe care le manifesta in cadrul pietei.

Mijloacele si operatiunile desemnate prin termenul de distributie se clasifica in doua mari categorii: distributia comerciala si distributia fizica.

Distributia comerciala consta in a transforma titlul de proprietate asupra produsului de la producator la consumator. Distributia respectiva poate fi asigurata prin intermediul agentilor de distributie.

Distributia fizica consta in a pune, din punct de vedere material, bunurile si serviciile la dispozitia consumatorilor, cu ajutorul mijloacelor de transport si al stocajului. ( logistica comerciala ).

Conceptul de distributie nu trebuie confundat cu miscarea marfurilor. In timp ce miscarea marfurilor are in vedere deplasarea fizica a marfurilor de la productie la consum, conceptul de distributie are in vedere un proces mai larg, care incepe in momentul in care produsul este gata pentru a fi lansat pe piata si se sfarseste odata cu consumarea actului de vanzare la consumatorul final. In acest interval de timp si spatiu au loc o serie de activitati economice, cum ar fi: livrarea marfurilor, transportul acestora, depozitarea si conservarea lor, stocarea, vanzarea cu ridicata si cu amanuntul, mobilizarea resurselor materiale, financiare si umane necesare realizarii procesului respectiv, stabilirea modalitatilor de transfer a titlurilor de proprietate si asigurarea practica a acestor titluri. Toate acestea au drept scop satisfacerea corespunzatoare a nevoilor consumatorilor si, prin aceasta, cresterea cifrei de afaceri, generatoare de profit, a fiecarei firme implicate in tranzactiile comerciale.

Notiunea de distributie, in sens larg, inglobeaza urmatoarele domenii:

circuitele si canalele de distributie: itinerariul pe care produsele il urmeaza in drumul lor catre cumparator si alegerea intermediarilor;

logistica distributiei ( distributia fizica ):  metodele si tehnicile care intervin in transportul produselor la locurile de vanzare;

organizarea si administrarea vanzarilor: gestiunea fortei de vanzare  a unei intreprinderi si contactul cu intermediarii;

promovarea vanzarilor si service-ul clientelei.

Producatorii si consumatorii sunt separati prin distanta, prin ignorarea reciproca a mijloacelor si nevoilor, prin disproportii intre cantitatile oferite de catre fiecare producator si cele cerute de fiecare consumator, precum si prin perioadele de realizare a produselor si momentul manifestarii nevoilor. Pornind de la aceste considerente, distributiei ii revine rolul de a regulariza miscarea bunurilor si serviciilor intre productie si consum si de a satisface nevoile consumatorilor, furnizandu-le o serie de servicii ca: proximitatea pretului de vanzare, posibilitatea de a alege dintr-un sortiment larg bunurile si serviciile ce corespund cel mai bine nevoilor si exigentelor lor.

Distributia are rolul:

de a regulariza miscarea bunurilor si serviciilor intre productie si consum, amortizand, atunci cand apar, efectele negative ale fenomenelor conjuncturale ale pietei;

de a informa producatorul asupra faptelor si dorintelor clientelei;

de a satisface clientela, furnizandu-i un anumit numar de servicii.

Prin urmare, distributia marfurilor reprezinta un dublu curent:


1 – producator spre consumator– reprezinta serviciile prestate de distributie pentru a pune bunurile si serviciile la dispozitia utilizatorului final;

2 – consumator spre producator – este un curent psihologic care traduce dorintele, nevoile consumatorului. Acest curent permite producatorului sa raspunda la urmatoarele intrebari: ce vrea clientul ?; in ce cantitati?; cine consuma produsele proprii?.

In vederea realizarii echilibrului necesar in cadrul pietei, prin regularizarea miscarii bunurilor si serviciilor intre productie si consum, distributia reuneste un ansamblu de functii economice esentiale atat pentru producatori, cat si pentru consumatori, permitand scurgerea productiei spre locurile de consum, in cele mai bune conditii posibile.


Principalele functii ale distributiei sunt:

Schimbarea proprietatii asupra produsului, respectiv efectuarea transferului succesiv al dreptului de proprietate de la producator la consumator, prin intermediul actelor de vanzare – cumparare;

Deplasarea produselor de la producator la consumator prin intermediul activitatilor de transport, stocare, depozitare si conditionare, manipulare, demontare sau ansamblare, ambalare, etalare, vanzare;

Informarea, consilierea si organizarea service-lui dupa vanzare, in vederea asigurarii unei bune informari a clientelei cu privire la posibilitatile de satisfacere a diverselor trebuinte, facilitarii operatiunilor de alegere a produselor necesare si ajustarii in procesul de intretinere si utilizare a diverselor bunuri achizitionate;

Finantarea unor operatiuni comerciale. Prin aceasta functie se are in vedere existenta unor cazuri in care agentii de distributie finanteaza intreprinderile de productie in procesul de cumparare si stocare a produselor, pe unele perioade in care marfurile vor fi produse si nu vor fi vandute imediat clientului final.

Functiile enumerate scot in evidenta ca rolul distributiei este multiplu si benefic atat pentru producator cat si pentru consumator.

Fata de producator, distributia opereaza o regularizare a activitatii de fabricatie, permitandu-i acestuia o esalonare a productiei pe parcursul intregului an gestionar, prin comenzi in avans si prin stocaje, operatiuni care fac ca efectele oscilatiilor sezoniere sau conjuncturale ale cererii sa fie anihilate, distributia participand la eforturile financiare ale producatorilor, platind bunurile care se stocheaza fara a avea certitudinea vanzarii lor.

In ceea ce priveste consumatorul, distributia pune la dispozitia acestuia, acolo unde el se gaseste si cand doreste, bunurile necesare, in cantitatile solicitate. Prin asemenea facilitati, distributia il scuteste pe consumator de mari deplasari, de eforturi pentru efectuarea unor cumparaturi mari si imobilizari de sume, care disponibilizate pot fi folosite in alte scopuri.

Producatorul se confrunta cu trei alternative fundamentale, atunci cand trebuie sa decida asupra politicii de distributie:

Vanzarea directa;

Vanzarea prin intermediari;

O politica “duala”, combinand vanzarea directa cu vanzarea intermediarilor.

Vanzarea directa permite vanzatorului sa pastreze controlul asupra intregului proces de comercializare. Utilizarea sa este favorizata de existenta unui: numar limitat de potentiali cumparatori; grad ridicat de concentrare geografica a cumparatorilor potentiali;  grad ridicat de complexitate tehnica, solicitand prestarea de servicii; nivel ridicat al inovatiei tehnologice.

Oricare dintre acesti factori, luati separat, este suficient pentru a sustine adoptarea unei politicii de vanzare directa. Insa, analiza secventiala intre unii dintre factori poate demonstra contrariul. Asa de exemplu, un conflict intre numarul de cumparartori si dispersia lor geografica poate face ca vanzarea directa sa fie o alternativa total neeconomica.

Vanzarea printr-un intermediar prezinta urmatoarele avantaje:

v    conduce la minimizarea costurilor legate de : organizarea vanzarilor; depozitare; finantarea stocurilor; pierderile prin invechirea stocurilor si creante nerecuperabile;

v    faciliteaza contactul producatorului cu toti potentialii clienti, fara a implica costurile fixe care ar fi necesare pentru vanzarea directa;

v    asigura, intr-un mod mai eficient, disponibilizarea imediata a produsului, precum si serviciile inainte si dupa vanzare, diferentiate in functie de specificul local.

Principalul dezavantaj al utilizarii unui intermediar il constituie pierderea controlului asupra verigilor care formeaza canalul de distributie al produsului sau.

Distributia duala reprezinta o solutie de compromis. In aceasta alternativa, producatorul isi vinde o parte din produse in mod direct, dar incredinteaza cealalta parte a vanzarilor sale unui intermediar. Aceasta politica este favorizata de existenta fenomenului “ jumatatii grele”, in care un numar limitat de utilizatori constituie cea mai importanta parte a cererii, cu echilibrul repartizat pe un numar de utilizatori mici sau accidentali. Principalul dezavantaj asociat distributiei duale consta in dificultatea intriseca a determinarii unei impartiri juste a pietei intre producator si intermediar.


Elaborarea unei strategii a canalului de distributie


Modalitatile de trecere ale unui produs din sfera productiei in sfera procesului de consum formeaza circuitul de distributie al acestuia. Circuitul de distributie include atat producatorul cat si consumatorul, precum si toti intermediarii cu caracter comercial, implicati in transferul respectiv. Atragem atentia ca produsul si dreptul de proprietate asupra produsului nu parcurg intotdeauna acelasi drum.

Termenul de canal de distributie se refera la intelegerile comerciale incheiate in vederea asigurarii fluxului unui produs de la punctul de productie pana la consumul final. Activitatile intreprinse intr-un canal de distributie pot fi impartite in trei categorii:

activitati care privesc schimbarea proprietatii asupra produsului – negocieri, cumparari si vanzari: canalul comercial;

activitati care privesc furnizarea fizica a produsului – incluzand transportul si depozitarea: reteaua de distributie fizica;

activitati auxiliare sau care faciliteaza activitatile de mai sus: colectarea si propagarea informatiilor, asumarea riscului, finantarea, activitatea promotionala.

Adesea, canalele de distributie constau din lanturi de firme. Cu exceptia furnizorului initial si a consumatorului final, celelalte firme joaca un rol de intermediere. Studiul canalelor de distributie comporta analiza intermediarilor si a diverselor organisme interesate in miscarea marfurilor spre utilizatori, precum si  a problemelor referitoare la orientarea fluxului acestor miscari. Un canal de distributie se caracterizeaza prin: lungime, latime si adancime.

Lungimea unui canal de distributie este data de numarul verigilor intermediare care participa succesiv la realizarea fluxului de produse de la producator la consumator.

Circuite foarte scurte, in cadrul carora nu intervine nici un intermediar, vanzarea fiind realizata direct de catre firma producatoare la cumparatorii finali;

Circuite scurte care presupun interventia doar a unui singur intermediar, iar cea mai mare parte a muncii de comercializare cade in sarcina producatorului;

Circuite medii producator – angrossist- detailist – consumatorul final.

Circuite lungi.

Latimea sau amploarea canalului de distributie este data de numarul unitatilor prin care se asigura circulatia unui produs in cadrul aceleiasi etape din structura circuitului respectiv.

Vezi Sursa info AICI


Ce să mai citim? 

Virusul Misterios

Europa este o "cum ar fi pe care am moștenit-o"

 

Robotul ADN ar putea ucide celulele canceroase

SARS a fost o boală relativ rară; la sfârșitul epidemiei, în iunie 2003

Planet REBOOT 

 

Ce să mai citim? 

Planet REBOOT 

Virusul Misterios

miercuri, 30 septembrie 2020

Hotel de vanzare in Bucuresti.

Apartament cf.1 , artaj 1.

 Locația este la întrarea pe Alexandru Obregia lângă fântână pe partea cu BCR

Preț 115.000 euro 
Relații la Tel 0730004230



Legendarul Chef Marian Dinu încinge renumitele grătare care l-au făcut celebru și te așteaptă cu preparate tradiționale unice. Restaurantul ”La Roata” întregește atmosfera de târg popular și adaugă un gust și ”parfum” unic exponatelor din Bazarul cu Amintiri



Vezi și  Piata Alimentara și Distribuția Mărfurilor 





O construcție frumoasă


Amprenta la sol este foarte importantă în abordarea unei construcții!


Camere, cate una de fiecare fel pe etajele 1, 2 si 3.

La mansarda camera amenajată special.

Suprafetele Totală - camerelor sunt cu tot cu baie, sauna umeda si jacuzzi.



Piata Agroalimentara

Pretul cerut este aliniat la prețurile zonei .



Un  tur virtual este relevant in vanzarea unei proprietăți de mari dimensiuni.


Verzi și Recentele evenimente tragice din Franta arata ca ar trebui sa ne unim fortele pentru a preveni actele de terorism”, a spus Putin .





sâmbătă, 29 august 2020

Ce mai vindem, Ce mai cumpărăm

Un talcioc este un bazar, care în principiu este o piață de vechituri, dar unde uneori se vând și obiecte noi. 

În SUA există mari talciocuri în California (Rose Bowl Flea Market) și în Pinellas Park, Florida (Wagon Wheel Flea Market). Cel mai mare talcioc din New York este Brooklyn Flea din Brooklyn.

Vezi și  Piata Alimentara și Distribuția Mărfurilor

În perioada de după al Doilea Război Mondial la București era un talcioc la capătul Șoselei Colentina, care datorită construirii Spitalului Fundeni pe acel teren s-a mutat în Ghencea și apoi după Obor..

Talciocurile există în practic toate colțurile lumii. Ele pot fi locul de desfacere a mărfii pentru unii mici meșteșugari sau comercianți care nu își pot permite să aibă un magazin propriu .


Importanța socială

Vizitarea unui talcioc are loc de obicei de plăcere și nu de nevoie și deci fără a fi presat de timp. Cumpărătorii se pot plimba prin talcioc fără neapărat să intenționeze să cumpere ceva, ei pot conversa între ei sau cu vânzătorii, sau pot doar servi gustări sau băuturi fără a cumpăra altceva.  Vezi Sursa info AICI

Vind Cavou in București, Cimitirul Ghencea Civil

Cavou în Ghencea de vinzare, construcție frumoasă

Este situat in partea dreaptă a lucului de veci unde este inhumat N Ceaușescu .

Este o construcție frumoasă, inaltă de circa 2 metri și conține 6 cripte, 6 Osoare și 4 urne în perete   .

Prețul este 10 mii de euro .

Mai multe relații direct de la proprietar la 

Tel 0740 155 161

joi, 19 martie 2015

Procedura de intabulare a spatilor



Documentaţiile conţin două părţi distincte care formează un dosar unic, ce include atât partea tehnică necesară recepţiei cadastrale, cât şi actele juridice necesare înscrierii în cartea funciară: 
a) Partea I – pentru recepţie cadastru; 
b) Partea a II-a – pentru înscrierea în cartea funciară. 


(2) După recepţia cadastrală şi înscrierea documentaţiilor în cartea funciară beneficiarului i se va elibera încheierea de carte funciară, extrasul de carte funciară pentru informare şi planul de amplasament şi delimitare. 
(3) Realizarea documentaţiilor necesare înscrierii în cartea funciară a actelor şi/sau faptelor juridice referitoare la imobilele prevăzute la art. 2 alin.(1) literele a), d), e), f), g) şi h) din prezentul regulament presupune parcurgerea următoarelor etape: stabilirea amplasamentului imobilului;a) realizarea lucrării de către persoana autorizată, care presupune documentarea tehnică, execuţia lucrărilor de teren şi birou, elaborarea documentaţiilor; b) depunerea documentaţiilor, cuprinzând transmiterea acestora la oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară (denumit în continuare oficiu teritorial) sau la biroul de cadastru şi publicitate imobiliară (denumit în continuare birou teritorial) şi efectuarea înregistrării în registrul general de intrare; c) recepţia documentaţiilor, cuprinzând înregistrarea în registrul cadastral, recepţia cadastrală, transmiterea documentaţiei asistentului-registrator; d) înscriere în cartea funciară, care se va face conform reglementărilor în vigoare. 
(4) Întocmirea şi înscrierea documentaţiilor în cartea funciară a actelor şi faptelor juridice prevăzute la art. 2 alin. (1) literele b) şi c) presupune parcurgerea etapelor prevăzute la 2 alineatul (3), cu precizarea că recepţia documentaţiilor prevăzute la alin.(3) lit. c) se finalizează cu transmiterea acestora persoanei autorizate sau beneficiarului urmând ca înscrierea în cartea funciară a dezlipirii sau alipirii să se efectueze după întocmirea actului autentic.


Varianta cea mai simplă si eficientă

Se prezinta toti la notar, cu documentatia cadastrala de scoatere a spalatoriei din partile indivize comune, si sa incheie actul autentic de vinzare-cumparare .

Se cistiga timp, iar cheltuielile (taxa de timbru, taxa pentru Oficiul de cadastru si onorarul notarial) ar fi similare cu cele pe care le-ar avea de facut daca ar actiona prin instanta (onorarul avocatului, taxa judiciara de timbru si taxa datorata Oficiului de cadastru).

Fara notificari, fara termene de judecata, fara sa mai astepti scurgerea termenului pentru calea de atac, fara investire cu formula executorie... Practica a aratat ca se poate!

Procedura de a mai cumpara un spatiu care face parte din proprietatea comuna . 

Este vorba de un uscator aflat la etajul al 2-lea al unui condominiu tip bloc de locuinte. 

Pasii urmati sunt urmatorii :

1. acordul scris al tuturor locatarilor din imobil ca sunt de acord sa renunte la dreptul lor asupra uscatorului de la etajul II ; acest acord a fost vizat de Asociatia de proprietari si autentificat la notar

2. evaluarea spatiului in cauza de un evaluator autorizat

3. incheirea unui aditional intre viitorul cumparator si vanzatorul initial al imobilului in care se stipuleaza marirea spatiului locativ ;

4. prezentarea tuturor actelor sus mentionate la Oficiul de Cadastru pt intocmirea Cartii Funciare

Mai trebuia intocmit un act aditional si la fiecare contract al locatarilor care au cedat parte din cota indiviza .

Cu aceasta procedura s-a putut mariri suprafata initiala a unui apartament, prin includerea unui uscator de pe palier...



Etapele de cumparare a unei spalatorii / uscatorii de bloc
1. Incheierea cu vecinii de scara a unui antecontract de vanzare cumparare

2. Somarea lor pe calea executorului judecatoresc pentru incheierea contractului propriu-zis

3. Redactarea actiunii

4. Efectuarea expertizei

5. Introducerea actiunii

6. Inscrierea in cartea funciara




I. Incheierea promisiunii de vanzare cumparare

Acest contract va reprezenta baza chemarii in judecata. Este de preferat aceasta varianta pentru ca pe aceasta cale se rezolva toate celelalte probleme legate de iesirea din indiviziune, dezmembrarea proprietatii, intabulare etc.

Intre vecini va trebui sa existe urmatoarea intelegere: se semneaza antecontractul dupa care promitentii vanzatori se comporta ca si cum ar refuza executarea lui. Promitentul cumparator ii cheama in judecata si cere obligarea lor la incheierea contractului propriu-zis.

Acest contract va contine:

1. Identificarea partilor:

- toti vecinii din scara blocului careia ii apartine uscatoria, cu numele complet, adresa, serie si numar de buletin (eventual alte date de identificare) in calitate de promitenti vanzatori. Atentie! daca persoanele in cauza sunt casatorite, este necesar angajamentul ambilor soti!

- desemnarea unui reprezentant din partea promitentilor vanzatori care sa asigure indeplinirea obligatiilor asumate (rolul lui va fi evidentiat in sectiunea dedicata somarii pe calea executorului judecatoresc)

- persoana care doreste sa cumpere spatiul, in calitate de promitent cumparator

2. Obiectul contractului:

- promisiunea de a vinde si respectiv de a cumpara spatiul prin act autentic (incheiat la notar), la o data ulterioara. De exemplu, la 15 zile calendaristice dupa incheierea antecontractului

3. Pretul:

- in mod obligatoriu, se va stabili un pret care va fi platit la data incheierii antecontractului si acest fapt va fi consemnat in cuprinsul inscrisului.

4. Alte clauze:

- asumarea de catre promitentii cumparatori a obligatiei de a incheia contractul de vanzare cumparare in forma autentica la data stabilita si efectuarea tuturor demersurilor necesare intabularii.

- desemnarea reprezentantului care va primi eventulele notificari adresate promitentilor vanzatori

- mentiunea numarului de exemplare in care a fost redactat actul (cel putin unul pentru promitentul cumparator si unul pentru reprezentantul promitentilor vanzatori)

- data si locul incheierii cotractului.


II. Somarea pe calea executorului judecatoresc

Conform intelegerii, vecinii vor lasa sa treaca termenul stabilit in antecontract fara a incheia actul notarial la care s-au obligat.

In aceste conditii, cumparatorul le va trimite o somatie prin executorul judecatoresc prin care ii va convoca la un birou notarial oarecare pentru perfectarea vanzarii. In caz contrar, ei vor fi pusi in intarziere.

Notificarea va fi adresata reprezentantului ales de catre vecini si va contine

1. Numele celui care face notificarea (cel care doreste sa cumpere)

2. Numele tuturor vecinilor implicati (a tuturor celor care au semnat antecontractul in calitate de promitenti vanzatori)

3. Data si ora la care sa se prezinte la biroul notarial, precum si numele notarului si adresa exacta

4. Mentiunea ca in cazul in care nu se vor prezenta, sunt pusi in intarziere.

Evident, vecinii nu vor reactiona in niciun fel la aceasta notificare.



III. Redactarea actiunii

Urmeaza redactarea actiunii care va fi depusa ulterior la instanta de judecata. Va sfatuiesc sa solicitati ajutorul unui avocat cel putin pentru aceasta etapa.

Intre petitele actiunii trebuie sa se regaseasca:

1. Dezmembrarea din corpul de proprietate a spatiilor avand destinatia uscatorie / spalatorie.

2. Instanta trebuie sa constate ca aceste spatii nu fac obiectul coproprietatii perpetue si fortate iar ca atare ele pot fi instrainate independent.

2. Constatarea partajului voluntar intervenit intre TOTI locatarii blocului referitor la uscatorii prin care fiecarei scari de bloc ii revine un asemenea spatiu.

3. Intabularea dreptului de proprietate asupra uscatoriilor in favoarea locatarilor din scarile respective cu titlu de partaj voluntar.

4. Obligarea semnatarilor antecontractului la incheierea actului autentic sau, in caz de refuz, hotararea sa tina loc de act autentic

5. Sa dispuna intabularea dreptului de proprietate in favoarea reclamantului, cu titlu de cumparare

6. Sa oblige la plata cheltuielilor de judecata pe paratii care se opun actiunii.



In principiu, trebuie chemati in judecata TOTI locatarii blocului.

Actiunea urmeaza a fi inaintata judecatoriei abia dupa finalizarea raportului de expertiza.




Vor trebui anexate actiunii:

- Antecontract de vanzare cumparare

- notificare

- extras c.f. al imobilului

- raport de expertiza cadastrala




IV. Expertiza cadastrala

Atentie! Pentru aceasta expertiza, trebuie sa va adresati unui EXPERT JUDICIAR.

Odata formulata actiunea, expertul, in baza ei va intocmi un raport de expertiza cadastrala. Este bine sa apelati la expert inainte de inregistrarea actiunii deoarece economisiti timp. Expertul va identifica spatiul care face obiectul litigiului, va intocmi documentatia necesara inscrierilor, a dezmembrarilor etc. precum si un tabel cu fazele inscrierilor succesive in c.f.

Acest raport trebuie anexat actiunii.




V. Introducerea actiunii

Actiunea, impreuna cu toate anexele enumerate mai sus, trebuie depusa la Judecatoria pe raza careia se afla spatiul pe care deroti sa-l cimparati.

Paratii nu e nevoie sa se prezinte in instanta, si mai ales NU TREBUIE SA SE OPUNA ACTIUNII. Cel mai bine ar fi ca ei sa nu fie prezenti in sala de judecata...

VI. Inscrierea in Cartea Funciara

Dupa ce instanta se pronunta, trebuie sa asteptati pana cand vi se comunica prin posta hotararea. Mai apoi trebuie sa asteptati ca aceasta sa ramana definitiva (15 zile de la data comunicarii) dupa care trebuie sa o investiti cu titlu executoriu (tot la Judecatorie).

Ultimul pas este sa va prezentati la Biroul Teritorial de Cadastru si Publicitate Imobiliara cu actele si sa cereti efectuarea inscrierilor.


Sursa - http://www.avocatnet.ro/

duminică, 27 aprilie 2014

Butoiul cu pulbere

Butoiul cu pulbere care ar putea exploda in piata apartamentelor 


Cresterea economica a Romaniei si suplimentarea fondurilor pentru programul "Prima Casa" in 2014 readuc speranta pe piata imobiliara la inceput de an. Analistii ii tempereaza totusi pe cei mai optimisti, avertizand ca nu va exista un boom imobiliar, ci doar o "dezmortire" usoara a pietei.


Butoiul cu pulbere care ar putea exploda in 2014 pe piata apartamentelor Interviu


Romanii ar trebui sa isi cumpere o locuinte atunci cand si-o permit, cand au o vizibilitate asupra venitului lor in urmatorii ani si cand costul unui credit nu reprezinta o suma exorbitanta in raport cu venitul lor. 


Factorii generali au aratat ca ultimii doi ani au fost mai favorabili achizitiei unei locuinte: ritmul de scadere a preturilor a incetinit puternic, aratand semne de stabilizare si incadrandu-se intr-un procent de negociere.

"Piata imobiliara va avea o anumita crestere in 2014. Exista o revenire a acestei piete inca din 2013 care s-a bazat in special pe scaderea preturilor la achizitie si la inchiriere... Parera mea este insa ca bancile se vor orienta mai mult spre creditele de consum, pentru ca deja sunt foarte aglomerate cu creditele imobiliare. Creditele de consum sunt mult mai usor de manipulat si de manevrat la nivelul bancilor", a declarat pentru Business24, analistul economic Mircea Cosea.


Inca din 2013 asistam la o revenire a pietei imobiliare, bazata in special pe scaderea preturilor locuintelor, atat pe piata vanzarilor, cat si pe piata inchirierilor.

"Scoaterea pe piata a acestor proprietati este o chestiune de timp. In cazul unei inflatii de astfel de proprietati, mai ieftine, intreaga piata rezidentiala poate fi trasa in jos. Nu in ultimul rand, anul 2014 este un an electoral, ceea ce poate rezerva suficiente surprize", a spus Daniel Crainic intr-un interviu acordat Ziare.com.

Cum estimati ca vor evolua preturile locuintelor in 2014?

As raspunde la aceasta intrebare prin prisma evolutiei preturilor in acest an, cand, dupa doi ani relativi calmi (2011 si 2012), am asistat la scaderi de preturi destul de mari in toata tara.

Anul se incheie cu un nivel mediu al preturilor apartamentelor situat in jurul valorii de 900 de euro/mp, valoare cu aproape 10% mai mica decat cea de la inceputul anului. Fata de inceputul crizei, preturile apartamentelor sunt in prezent cu 56% mai mici.

Practic, cu suma cu care putea fi cumparata o garsoniera in 2008, acum poate fi achizitionat un apartament cu trei camere, lucru valabil in majoritatea oraselor din tara.

In aceste conditii, ne asteptam la un an 2014 in care preturile apartamentelor vor scadea, dar nu foarte mult, ele fiind deja jos comparativ cu perioada de varf.

Totusi, pe piata rezidentiala romaneasca asistam la o anomalie daca e sa ne comparam cu tarile occidentale, la noi, preturile pe rezidentialul nou si vechi sunt inca destul de apropiate.

Cum vor evolua costurile asociate cumpararii unei case?

Chiar daca e posibil sa oscileze, aceste costuri vor ramane, cel mai probabil, in parametri normali comparand cu pretul proprietatii. Comisionul agentiilor nu poate creste, iar costurile notariale, cele cu evaluarea unei proprietati, obtinerea certificatului energetic sau comisioanele bancare nu pot creste nici ele semnificativ in raport cu costul total de achizitie.

Anticipati alte modificari care afecteaza cumpararea unui apartament - cum a fost anul acesta introducerea obligativitii certificatelor energetice, de exemplu?

Cu siguranta bancile au un cuvant important de spus daca ne uitam la portofoliul in crestere a locuintelor executate silit. Scoaterea pe piata a acestor proprietati este o chestiune de timp. In cazul unei inflatii de astfel de proprietati, mai ieftine, intreaga piata rezidentiala poate fi trasa in jos.

Nu in ultimul rand, anul 2014 este un an electoral, ceea ce poate rezerva suficiente surprize.

Este indicat ca romanii sa-si cumpere o locuinta in 2014?

Romanii ar trebui sa isi cumpere o locuinte atunci cand si-o permit, cand au o vizibilitate asupra venitului lor in urmatorii ani si cand costul unui credit nu reprezinta o suma exorbitanta in raport cu venitul lor.